W poprzedniej części artykułu na temat programu JoyToKey skupiliśmy się w całości na zastąpieniu klawiatury komputera Padem. W tej części pokażę, jak zastąpić myszkę komputerową Joystickiem. Przydatne jest to szczególnie graczom – nie trzeba używać myszki do obracania postaci, wystarczy do tego Pad.
1. JoyToKey
Program JoyToKey został po części opisany już na łamach naszego portalu. Zachęcam do zapoznania się z artykułem pt. Joystick zamiast klawiatury. Dzięki zapoznaniu się z całością skonfigurujemy urządzenie w pełni tak, aby wykorzystać je podczas grania.
2. Do testu wykorzystałem zwykły tani Joy o nazwie Esperanza.

3. Gałki.
Wykorzystany przeze mnie Pad posiada dwie gałki tzw. „grzybki” – to dzięki nim możliwy jest ruch w pionie i poziomie tak, jak za pomocą myszki. Podłączamy go i uruchamiamy program JoyToKey.
4. Dodajemy Profil.
Tworzymy nowy profil do naszej gry przyciskiem Create , a następnie przechodzimy do zakładki Preferences. Ustawiamy wszystko tak, jak na poniższym screenie:

5. Dodatkowe opcje.

Pozycje te umożliwiają nam ustawienie „grzybka” na Joysticku w ten sposób, aby zachowywał się jak przy poruszaniu myszką (oś X i oś Y). Oczywiście nie ustawiamy wszystkich pozycji – te wybrane zostaną wyszczególnione.
6. Analog jako mysz.
Możemy wybrać, który analog ma nam posłużyć jako mysz. Ja wybrałem analog prawy – skoro jestem praworęczny to mysz też trzymam w prawej ręce. Klikamy na Axis3(<0) i przechodzimy o zakładki Stosujemy takie ustawienie, jak na screenie poniżej.

Zatwierdzamy ustawienia i dwuklikiem przechodzimy do pozycji Axis3(>0). Ustawienie przestawione jest na screenie poniżej:

Gotowe. Ruchy „lewo-prawo” mamy już ustawione. Dlaczego pozycja Cursor Movements ustawiona jest na 70 i -70 ? Już wyjaśniam – te funkcje możemy ustawić wedle upodobań – jest to szybkość kursora. Dla wygody najpewniej jest ustawić jakąś wartość i po prostu ją przetestować. Wartości optymatne to granica 70 i -70 oraz 80 i -80.
Przyszedł czas na ruch „góra-dół”. Aby skonfigurować ten sposób poruszania odnajdujemy pozycję Axis6(<0). Modyfikujemy teraz szybkość kursora „góra-dół”. Odpowiada za to funkcja Wheel Rotation:

Edytujemy teraz Axis6(>0) (możemy zastosować ustawienia takie, jak poniżej):

Wszystkie ustawienia mamy już poprawnie przygotowane. Zapiszmy je. Minimalizując program włączamy dowolną grę i sprawdzamy efekty. Przetestowałem działanie tych ustawień w grze FarCry 2.
Ustawienia te warto połączyć z ustawieniami klawiszy i guzików – odsyłam do poprzedniej części artykułu. Wszystkim graczom życzę natomiast przyjemniej zabawy.