Jak szybko i poprawnie skonfigurować bramkę voip ZyXEL P-2702R pod platformę telekomunikacyjną VoIP? Jest na to kilka sposobów lecz przedstawiony poniżej nie powinien sprawić nikomu problemów. Wygeneruję dla ciebie plik konfiguracyjny, który wystarczy będzie tylko załadować do ustawień bramki i uzupełnić dane operatora jak nr telefonu, login i hasło.

1. Przypisz statyczne IP

Aby to zrobić musisz przypisać do ustawień karty sieciowej dowolny adres z klasy 192.168.1.xx. Dzięki temu zalogujesz się na bramkę wpisując w przeglądarkę 192.168.1.1 dla nowszych wersji 192.168.1.5

login: admin

hasło: 1234

statyczny adres ip

 

2.  Zaloguj się na bramkę ZyXEL

login: admin

hasło: 1234

Wybierz Go to Advanced setup aby mieć pełen dostęp do ustawień voip’a.

3. Wgraj zestaw gotowych ustawień, aby bramka była przygotowana pod usługę freeconet.pl
Pobierz plik z konfiguracją

Następnie w sekcji Restore Configuration wybierz plik i wciśnij upload. Bramka się zrestartuje.

4. Wybierz SIP.

Jeśli posiadasz jeden nr telefonu możesz go przypisać do SIP1 lub SIP2. Wybierzmy sip1 dla której jest przypisany phone1.

5. Uzupełnij dane usługi freeconet.pl

Nr telefonu nie musisz poprzedzać +48

Dane dla freeconet

6. Sprawdź czy SIP zarejestrował się do platformy.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to zobaczysz dokładnie to co na screenie poniżej.

Rejestracja sip

 Na bramce powinny zapalić się wszystkie diody co oznacza, że poza podpiętym netem oraz lanem voip się zarejestrował poprawnie.

7. Problemy z voip’em

a) Brak sygnału zajętości…

Dzieje się tak dlatego że twój sip jest przypisany do phone1 oraz phone2, zatem gdy masz podłączony telefon dodatkowy w port phone2 to masz jakby dwie linie. Posiadasz nadal jeden nr telefonu, ale podczas rozmowy przez phone1 możesz odbierać również połączenia przychodzące z phone2. Gdy nie posiadasz dodatkowego telefonu podłączonego w phone2 twój rozmówca nie usłyszy sygnału zajętości, a ty że ktoś dzwonił. Jak włączyć sygnał zajętości? Musisz przypisać SIP1 do PHONE1 czyli odznaczyć phone2. O tego momentu będziesz miał sygnał zajętości.

ZyXEL-P2702R-back

b) Błąd „503 Service Unavailable”

Gdy słyszysz sygnał zajętości w słuchawce, restart urządzenia nie pomaga to prawdopodobnie pojawił się błąd 503… Możesz „przeklikać” SIP aby zarejestrował się ponownie. Czyli kliknij w UnRegister i ponownie w Register. Sip się zarejestruje ale problem powróci… Aby go wyeliminować musisz wgrać najnowszą wersję oprogramowania dla tego modelu. Lecz pamiętaj, że po aktualizacji adres do zalogowania ba bramkę się zmieni!

Od teraz to 192.168.1.5

503 service unavailable

c) Brak możliwości zalogowania się

Czasem jest tak, że bramka nie odpowiada na ping.

[warning_box title=”ping” ]C:\Users\slasho>ping 192.168.1.5 -t

Badanie 192.168.1.5 z 32 bajtami danych:
Odpowiedź z 192.168.1.38: Host docelowy jest nieosiągalny.
Odpowiedź z 192.168.1.38: Host docelowy jest nieosiągalny.
Odpowiedź z 192.168.1.38: Host docelowy jest nieosiągalny.
Odpowiedź z 192.168.1.38: Host docelowy jest nieosiągalny.
Odpowiedź z 192.168.1.38: Host docelowy jest nieosiągalny.

Statystyka badania ping dla 192.168.1.5:
Pakiety: Wysłane = 5, Odebrane = 5, Utracone = 0
(0% straty),

[/warning_box]

Wówczas możesz spróbować kilka metod, które ułatwią ci dostęp:

  • Skorzystaj z przekierowania portu
  • Jeśli korzystasz z wifi to wyłącz na czas próby zalogowania się przez lan
  • Ostatecznością jest reset do ustawień fabrycznych – przycisk na tylnej obudowie.