Przekierowanie portu na konkretne urządzenie ułatwi ci dostęp do niego. Jeśli posiadasz zewnętrzny adres ip (publiczny) to możesz skonfigurować swój router tak, aby za pomocą przekierowania portu zalogować się na inne urządzenie np. bramkę voip. Na tym przykładzie pokażę jak przekierować port 80 i zalogować się na voipa z sieci zewnętrznej, czyli korzystając z internetu innego operatora.

 

1. Zaloguj się na NS jako administrator.

login: admin
pass: admin_netia

2. Sprawdź czy NS „widzi” voipa.

Oraz czy wysyła mu ip wewnętrzne. W tym celu kliknij w „usługi”, „dystrybucja adresów ip” następnie wybierz „Lista połączeń” aby wyświetlić urządzenia, które pobrały ip wewnętrzne. Jak rozpoznać voipa? Wystarczy że porównasz adresy mac. Czyli sprawdź adres fizyczny na bramce voip i wybierz identycznego z listy.

W moim przypadku jest to cc:5d:4e:40:26:24 więc klikam na „new-host” i ustawiam „Typ statycznej dzierżawy”.

3. Następnie „Zapora sieciowa”, „Przekierowanie portu” i „Nowy wpis”.

4. Protokół wybieramy z listy „Definiowany przez użytkownika”.

5. Nazwa usługi np „voip”. Następnie ikonkę zielonego plusa.

6. Zmieniamy tylko docelowe porty na „pojedyncze”.

W przypadku tej bramki ZyXEL P-2702R będzie to port 80, w przypadku innych często bywa port 8080. Klikamy na OK. Oraz potwierdzamy ponownie wciskając OK.

7. Wybieramy teraz z listy nasz „new-host”

Wcześniej podpatrzeliśmy w dystrybucji adresów nazwę hosta, także wiemy że jest nim nasz voip.

8. Potwierdzamy klikając OK.

Sprawdzamy czy przekierowanie działa. Najszybciej i najłatwiej wpisując nasze publiczne ip w przeglądarkę wraz z portem 80.

np xxx.xxx.xxx.xxx:80

W ten sposób możemy zarządzać takim urządzeniem z zewnątrz. Daje nam to przede wszystkim swobodę w szybkim diagnozowaniu usterki, co przy korzystaniu z voip’ów jest wygodne. Jako przykład podam sytuacje, w której ktoś ze znajomych dzwoni (przez komórkę) i mówi mi, że voip nie działa. Loguję się nawet ze smartfon’a i przez przeglądarkę widzę co się dzieje. W większości przypadków wystarczy ponownie zalogować do platformy sip i ok. To jeden z wielu problemów, które opisałem tutaj.