Temat tego artykułu może wydać się co niektórym dosyć dziwny – joystick zamiast klawiatury? Jedni mogą powiedzieć – po co? Dlaczego? Już wyjaśniam – zastąpienie klawiatury joystickiem dedykowane jest przede wszystkim graczom, którzy chcą pograć w swoje ulubione gry joystickiem ( lub padem). Gracze dobrze wiedzą, że wiele gier nie posiada takich opcji, które umożliwiają ustawienie sterowania na innym urządzeniu, niż klawiatura. W poradniku zobaczycie, jak za pomocą jednego programu zastąpić sterowanie klawiatury joystickiem. Oczywiście pokazany sposób nie odnosi się tylko i wyłącznie do gier – możemy sterować urządzeniem także w innych programach lub nawet z poziomu pulpitu – zależy od tego, jakie przypiszemy klawisze.

Artykuł oprę na systemie Windows 7 oraz na prostej grze Sonic Adventure 2, w której nie ma możliwości zmiany klawiatury na inne urządzenie.

  • Zaczynamy od pobrania programu JoyToKey w wersji trial, która w zupełności wystarczy do domowych zastosować i testów. Program pobieramy z tej strony: http://hostuje.net/file.php?id=7e14c7f7f5090a9e4dd4868e1eb0c5dc
  • Pobrane archiwum wystarczy rozpakować w dowolne miejsce na dysku twardym i uruchomić plik .exe – programu się nie instaluje.
  • Teraz uruchamiamy naszą grę i przechodzimy do sterowania. W moim przypadku w grze Sonic Adventure 2 wygląda to tak:
Sonic

Jak widać wybranie innej opcji niż Keyboard jest nie możliwe.

  • Przyjrzyjmy się sterowaniu – jak widać, każda czynność ma przypisany swój klawisz co jest zobrazowane nawet rysunkami. W tej części sterowania nic nie musimy zmieniać, ponieważ te klawisze przypiszemy w Uruchamiamy więc program – widzimy jego główne okno:ssa
  • Postępując tak, jak na rysunku powyżej, zakładamy nowy profil np. z tytułem gry, którą będziemy konfigurować. U mnie przykładem jest profil Toin ;-)

Zakładam, że joystick mieliśmy już wcześniej podłączony do komputera – musi zostać przecież poprawnie wykryty przez system i nasze oprogramowanie.

  • Popatrzmy teraz na zakładkę Joystick 1 – tutaj mamy po kolei wypisane klawisze naszego Pada, który musimy odpowiednio skonfigurować. Wystarczy, że naciśniemy dowolny klawisz na naszym urządzeniu, to zostanie na podświetlony na żółto – dzięki temu wiemy, który klawisz za co odpowiada:

ssa1

  • Przejdźmy więc do zaznaczonego klawisza POV – na moim joysticku odpowiada on za ruch w górę. Dwuklikiem otwieramy więc kolejne okienko da tego guzika – zobaczymy coś takiego:

ssa2

  • W sekcji Keyboard emulation: Basic widzimy kilka pozycji z okienkami, w których wszędzie widnieje pozycja Disabled. To właśnie te pola są nam potrzebne, pozostałe możemy zostawić w spokoju i nic tam nie zmieniać. Co prawda wystarczy edytować jedno pole z napisem Disabled – no chyba, że chcemy jednemu guzikowi przypisać kilka innych, ale nie oto tutaj chodzi:

ssa3

  • Tak, jak prezentuje to powyższy screen przypisujemy literę taką, jaka odpowiada w grze za poruszanie się do przodu. W naszym przypadku jest to litera
  • Gdy już pierwszy klawisz mamy przypisany, analogicznie postępujemy z pozostałym klawiszami zwracając uwagę na to, jaka litera z klawiatury odpowiada sterowaniu w grze. Tak jak już wspomniałem program oferuje nam ułatwienie – jeśli nie wiemy, który klawisz z listy odpowiada za daną funkcję, po prostu naciskamy go i podświetli się on na żółto. Wtedy np. naciskając przycisk „w dół” na joysticku dowiemy się, który przycisk z listy odpowiada właśnie za tą operację.
  • Gdy wszystkie klawisze mamy już skonfigurowane zapisujemy zmiany SAVE.
  • Na koniec minimalizujemy programik do zasobnika i włączamy grę ciesząc się z prawidłowo skonfigurowanego sterowania. Pamiętajmy o tym, że podczas grania program musi pracować, nie możemy go wyłączyć! Inaczej utracimy możliwość sterowania padem.

Sprawdź kolejny tutorial Joystick zamiast myszki.