Na samym początku cofniemy się trochę w czasie oraz wejdziemy w świat historii kultowych „Herosów” a dokładniej cofamy się do roku 1999, kiedy to New World Computing wydał za pośrednictwem The 3DO Company kolejną część gry Heroes of Might and Magic III: Odrodzenie Erahii znaną również jako Heroes III lub też HoMM 3 która to stała się „strategią wszechczasów”. Dlaczego jednak ten tytuł zapadł tak bardzo w pamięć użytkowników? Czym przyciągnął że zyskał tak ogromną rzeszę fanów? Dlaczego w roku 2015 oglądamy go ponownie w wersji HD?

Antagarichtcm2120530

Kronika gry przenosi nas do świata Enroth na kontynent Antagarich gdzie w roku 1165 Erathianie wygrali wojnę z nieprzyjaciółmi którzy wtargnęli na ich ziemię. Tym razem wrogowie wykorzystali zamęt, który zapanował tam po śmierci króla Gryphonhearta. Erathia stała się celem oblężeń ze strony Krewlod, Tatalii, Nighon, Eeofol oraz Deyję. To tylko kawałek nitki ze szpulki historii jaką przedstawiają nam Heroes. Ale dlaczego ten tytuł przykuł taką uwagę i stał się klasykiem? Całej tej mocy i magii nie musimy szukać daleko, albowiem chodzi tutaj o sam kontent gry. Herosy nie potrzebowały super grafiki HD oraz dźwięku dolby digital żeby zatrzymać gracza. Twórcy postanowili mocno ożywić „trójkę”. Czy im się udało? Zdecydowanie tak.

1136755203

„Przegrałem prawie całe dzieciństwo w herosy!” , „Nie wyobrażam sobie dzieciństwa bez Herosów”, „Gram w to do dziś”, „Ponadczasowa – nie ma sobie równych” – to tylko kilka komentarzy dotyczącego jednego tytułu.

indeks 9468_frontFirma wcześniej przecież wydała dwie części gry, które również cieszyły i cieszą się wysoką popularnością lecz nawet razem wzięte nie osiągają tego co osiągnęła już „trójka”. Producenci nie zostawili jednak graczy i stworzyli dwa dodatki (Ostrze Armagedonu 30 września 1999 oraz Cień śmierci 22 marca 2000).

Myślicie że do wystarczyło? Oczywiście że nie. Gracze potrzebowali więcej wrażeń i wiedzieli już że nie pojawi się już żaden dodatek, wzięli sprawy w swoje ręce. Już w 2001 roku pojawił się pierwszy (nieoficjalny) fanowski dodatek In the Wake of Gods w skrócie WoG. I tak oto pomysł połączony z ożywioną grafiką i domieszką klimatyczną muzyki stał się bestsellerem.

Tym razem skoczymy nieco w czasie do 29 marca 2002 i spójrzmy na następce legendarnej trójki a dokładniej na Heroes of Might and Magic IV. Dlaczego kultowy „HoMM” wypada znacznie gorzej w rankingach popularności. Co się stało? Twórcy za bardzo chyba wzięli sobie do serca słowa graczy „więcej wrażeń…” i nafaszerowali czwórkę niepotrzebnymi rzeczami które rzekomo miały ulepszyć i bardziej umilić grę. Jednym te zmiany się podobały – większości niestety nie.

heroesofmightmagiciv

Cóż, życie toczy się dalej a firma 3DO ogłosiła bankructwo a cały tytuł został sprzedany firmie Ubisoft. To właśnie oni stanęli na polu walki aby 16 maja 2006 roku nowy Heroes of Might and Magic V stał się również popularny jak legendarna „trójka”. Na początku odrzucili pomysł z grafiką z widokiem izometrycznym a postawili wszystko na 3D. Czy powiódł się plan? Absolutnie tak.

h5w1

Można jednak powiedzieć że Heroes V jest takim współczesnym młodziutkim bratem Herosów III. Reaktywowały się podstawowe opcje które poprzednik zmienił, oraz zostały dodane nowe dodatki i opcje które ciepło zostały przyjęte przez społeczeństwo a sam tytuł zyskał miano „Heroes III w 3D”. Na dodatki długo nie musieliśmy czekać bo już w 14 listopada tego samego roku pojawił się pierwszy dodatek Kuźnia Przeznaczenia a niecały rok później bo 12 października 2007 światło dzienne ujrzał kolejny dodatek Dzikie Hordy. Później słuch o „Hirołsach” zaginął.

W roku 2011 nastąpiła kolejna premiera Heroes VI, które zaprojektowało tym razem Black Hole Entertainment a wydawcą został bez zmian Ubisoft. Ja sam bardzo mało mogę powiedzieć o tej części, ponieważ nie widziałem już tej „Magii i Mocy” i nie eksperymentowałem dużo w tej części. Według internautów oraz różnych forach można śmiało wyczytać że Might&Magic Heroes VI to kolejna kicha.

h6_screenshots_Stronghold_1Jednak znalazły się też osoby co zachwalały tą część. Cóż, mi osobiście podobał się ten stary klimacik – bardziej tej popularności niż samego „image gry”.

Ale czy dzięki Heroes 3 HD znów zobaczymy i poczujemy ten smaczek z dawnych lat?

Na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami. Dlaczego wy? Bo to wy wypromowaliście tą grę, to wy zrobiliście z niej klasyk wszech czasów – to właśnie za sprawą was tytuł Heroes of might and magic coś znaczy. To wy – gracze, zrobiliście to na co czeka praktycznie każda gra – chcę być przyjęta. Ktoś powie, „Ale H3HD to ten sam Heroes 3 tyle że w HD” – ja odpowiem na to inaczej, to nie był, nie jest i nie będzie Heroes of might and magic 3 – to jest Might & Magic Heroes 3 HD.Nie ważne co by zrobili Heroes 3 jest jeden – klasyczny. Czy nafaszerowanie gry dzisiejszą technologią zrobi z niej miano (ponownie) gry ponadczasowej? Raczej nie.

5b6a225a77be002d2ea660fc63fa54ee__H3HD_creatures_comparison_SD(1999)_vs_HD(2014)

Owszem, sam jestem zwolennikiem H3 i podoba mi się wygląd jednostek, powiem więcej – aż chcę na to patrzeć! Mogę jedynie podziwiać że tak ktoś ożywił Herosy! Ale to tak samo jakby wejść do muzeum i patrzeć na figurę woskową przez przeźroczystą szybę. Ta „figura” zostanie tylko „figurą woskową” a klasyk zostanie klasykiem. Na historię, pamięć oraz grywalność trzeba sobie zapracować nie pieniędzmi czy wysoką technologią. Do prawdziwego giganta potrzeba czasami pomysłu. Ktoś zrobił coś czego brakowało – zainteresował publiczność. Podobnie jest z tzw. „Wybiciem się na serwisie Youtube” – nie wybijesz się kopiując, naśladując inne pomysły, ruchy, gesty, mimikę itp. Nie trzeba mieć wcale talentu, wyglądu czy pieniędzy – wystarczy wiedzieć jak zainteresować publiczność i przyciągnąć ich do siebie. Wiem że wśród nas są tacy co nie zgodzą się ze mną ale i takich ludzi szanuję. Każdy ma swoje zdanie. Dla zagorzałego fanatyka serii Heroes, dla mnie legendarna trójka z roku 1999 pozostanie tą właściwą wersją Herosów – dobrze że w świecie HD jest opcja wersji SD – właściwej. Jeśli zajdzie taka potrzeba mogę poświęcić cały swój czas na jednej z części i opisać ją dokładnie.

Zagrajmer. Polski Youtuber. Wielbiciel gier logiczno – strategicznych i RPG.
Gracz łączący pasje. Pasjonat cyklu Heroes of might and magic producentów 3DO, New World Computing i Ubisoft.

Szukaj mnie na:
Youtube: http://www.youtube.com/user/Krupier2013
Fanpage: https://www.facebook.com/Krupier2013