Na pewno prawie każdy z nas widział możliwości grafiki trójwymiarowej (w skrócie: 3D). Od gier, poprzez różnego rodzaju filmy, kończąc na różnorakich narzędziach do tworzenia obiektów 3D. W tym artykule przedstawię podstawy modelowania obiektów trójwymiarowych. Miałem okazję korzystać z trzech programów do tworzenia grafiki 3D: Blender, 3Ds Max, Google SketchUp. To co w ostatnim z wymienionych programów mnie uwiodło, to jego dość spore możliwości przy jednoczesnej prostocie. Oczywiście jego możliwości nawet w części nie dorównują tym z 3Ds Max, jednak na początek będzie to idealne rozwiązanie.

Najpierw omówmy kilka kwestii dotyczących wszystkich programów.

– Każdy, czy to najprostszy, czy profesjonalny program ma widok sceny, czyli inaczej to, co widzimy w wirtualnej przestrzeni.

– W każdym programie spotkamy się z osiami, które pomagają nam orientować się w trzech wymiarach.

– Programy trójwymiarowe, aby osiągnąć ładne efekty graficzne, czyli cienie, dobrej jakości oświetlenie, potrzebują wystarczająco silnego komputera. Musi być to co najmniej 1 rdzeń procesora z 1,5 GHz zegarem i 768 MB RAM-u. W przeciwnym wypadku program może się zacinać, zawieszać i bardzo spowalniać komputer.

No dobrze, koniec wstępu. Teraz zrobimy krok po kroku nasz pierwszy model 3D!

1. Instalacja

Zacznijmy od ściągnięcia instalatora programu Google SketchUp ze strony: http://sketchup.google.com/

Później uruchamiamy go i czekamy, aż ściągnie i zainstaluje komponenty programu.

 W programie istnieje kilka praktycznie niezbędnych skrótów:

– Naciśnięcie przycisku rolki: obracanie widoku (wirtualnej kamery)

– Rolka w górę: powiększenie widoku

– Rolka w dół: pomniejszenie widoku.

2. Pierwsze uruchomienie

Po uruchomieniu widzimy dość niewiele: kilka ikonek, widok sceny i samouczek, dzięki któremu możemy zapoznać się z funkcjami programu. Zalecam się z nim zapoznać, ponieważ jest on napisany przejrzyście.

3. Narysowanie pierwszej figury geometrycznej

Czas narysować pierwszą figurę, których połączenie będzie stanowić model.

Robimy to wybierając narzędzie rysowania prostokąta:

Następnie klikamy i przeciągamy klawisz myszy, aby narysować. Zarysy figury stanowią podgląd naszego efektu pracy.

4. Dalsze dodawanie figur

Teraz przełączamy narzędzie. Wybieramy narzędzie rysowania linii (ikonka ołówka) i rysujemy z linii prostokąt. Zalecam tą metodę, ponieważ figury będą dokładniejsze, bo program podpowiada długość linii, jaką trzeba narysować.

Zauważyłeś zapewne, że po zamknięciu boków figury zostaje ona wypełniona kolorem:

5. Tworzenie daszku nad figurą

Następnie rysujemy trójkąt i z wierzchołka położonego najwyżej rysujemy linię, program podpowie, jaka powinna być jej długość:

Później kończymy rysowanie tak, aby automatycznie daszek został wypełniony kolorem.

6. Narzędzie „Wiadro z farbą”

Jak sama nazwa wskazuje jest to narzędzie do kolorowania.

Kliknijmy na nie:

Pojawiło nam się okienko:

Z listy rozwijanej wybierzmy np. Cegła i okładzina

Wybierzmy jakiś obrazek, którym ma zostać pokryta ściana budynku.

Następnie kliknijmy na ścianę, którą chcemy zamalować:

Zamalujmy w ten sposób pozostałe trzy ściany.

Zamalujmy teraz dach. Z listy wybierzmy: Pokrycie dachu i kliknijmy na któreś z dostępnych pokryć.

Teraz analogicznie jak w przypadku ścian zamalowujemy dach.

7. Tworzymy okno

Wybieramy narzędzie rysowania kwadratu i rysujemy go na ścianie.

Ponownie wybieramy narzędzie „Wiadro z farbą” i z listy rozwijanej wybieramy: Półprzezroczyste.

Wybierzmy któryś z dostępnych wzorów i kliknijmy wewnątrz kwadratu.

Mamy okno, jednak czegoś mu brakuje. Tak! Jest płaskie. Nadajmy mu trzeci wymiar.

8. Narzędzie „Wepchnij/Wyciągnij”

Teraz klikamy na narzędzie „Wepchnij/Wyciągnij”.

Następnie kliknijmy na nasze okno i wyciągnijmy go na zewnątrz myszką.

Tak! Teraz okno jest kompletne!

W ten sam sposób jak okno, zróbmy drzwi.

9. Zakończenie

Nasz budynek nareszcie jest skończony!

Możemy go zapisać w menu: Plik > Zapisz

Tworzenie grafiki trójwymiarowej nie jest proste. Jednak z czasem nabierzemy wprawy, która umożliwi nam tworzenie istnych dzieł sztuki!

W następnym artykule będziemy tworzyć kolejne, bardziej zaawansowane przedmioty.