Długo oczekiwałeś na Windows 10? W końcu się go doczekałeś – pobrałeś, zainstalowałeś i…zobaczyłeś czarny ekran zamiast oczekiwanego pulpitu. Niestety ale i tak może się zdarzyć. Co prawda miałem raz styczność właśnie z czarnym ekranem, ale udało mi się z nim uporać. Mógł to być problem z jakimś plikiem, sterownikiem lub po prostu stało się to bez powodu – niestety i taki scenariusz możemy założyć. Postanowiłem się z wami podzielić tym, jak uporałem się z problemem.

1.

Przede wszystkim nie należy załamywać rąk – żadne pliki na pewno nie zostały utracone. Pierwszym krokiem, jaki powinniśmy zrobić to uruchomienie trybu awaryjnego. W Windows 10 jest trochę inaczej – po ponownym uruchomieniu komputera trzymamy LEWY SHIFT i naciskamy cały czas F8 aż do skutku, gdy ujrzymy okno z ustawieniami zaawansowanymi. Klikamy na Rozwiąż problemy:

2.

Opracowując artykuł stwierdziłem, że nie ma sensu, abym wstawiał po kolei kilkanaście zdjęć przedstawiających uruchomienie trybu awaryjnego. Postanowiłem więc przedstawić to w skrócie: Gdy klikniemy na Rozwiąż problemy, to kolejno klikamy na Opcje zaawansowane – – > Ustawienia uruchamiania – – > Uruchom ponownie (obrazuje to poniższy skrócony screen):

 

3.

Komputer uruchomi się ponownie i po chwili zobaczymy Ustawienia uruchamiania. Naciskamy klawisz 4 by przejść do wspomnianego trybu awaryjnego:

4.

Skoro pulpit nam się nie wyświetla możemy rozważyć dwie kwestie: uszkodzony sterownik od karty graficznej lub problem z odświeżaniem pulpitu. Przejdźmy najpierw do kwestii sterowników – przechodzimy do Mój komputer i klikamy prawym przyciskiem myszy na puste miejsce wybierając Właściwości. Następnie klikamy na Menedżer Urządzeń.

5.

Skoro pulpit nam się nie wyświetla możemy rozważyć dwie kwestie: uszkodzony sterownik od karty graficznej lub problem z odświeżaniem pulpitu. Przejdźmy najpierw do kwestii sterowników – przechodzimy do Mój komputer i klikamy prawym przyciskiem myszy na puste miejsce wybierając Właściwości. Następnie klikamy na Menedżer Urządzeń.

6.

Gdy usuniemy sterownik uruchamiamy komputer ponownie. System po ponownym uruchomieniu powinien załadować go ponownie i wszystko powinno wrócić do normy. Jeśli ukaże się pulpit – problem mamy rozwiązany.

Jeśli nadal mamy problem z wyświetlaniem ekranu – przejdźmy do następnego kroku.

7.

Po raz kolejny udajemy się do trybu awaryjnego powtarzając powyższe kroki.

8.

Będąc w trybie awaryjnym przechodzimy do edytora rejestru. Klikamy ikonę lupy na pasku zadań i wpisujemy frazę regedit.

9.

W edytorze odnajdujemy następujący klucz:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\ActiveSetup\Installed Components

A następnie po lewej stronie odnajdujemy taką wartość:

{89820200-ECBD-11cf-8B85-00AA005B4340}

10.

Po prawej widzimy wszystkie wartości i klucze. Usuwamy ten o nazwie (Domyślna nazwa), Typ REG_SZ , Dane Windows Desktop Update:

11.

Po ponownym uruchomieniu komputera problem powinien zostać rozwiązany. Jeżeli w dalszym ciągu ktoś z was miewa problemy z czarnym ekranem – proszę pisać w komentarzu do tego artykułu, a coś wymyślimy. Pamiętajmy, że sprzęt potrafi być zawodny i u jednego was problem zniknie, a u drugiego będzie występował nadal.